مهاجرت به فرانسه,اقامت فرانسه,تحصیل در فرانسه

مهاجرت به فرانسه,اقامت فرانسه,تحصیل در فرانسه

مهاجرت به فرانسه,اقامت فرانسه,تحصیل در فرانسه

مهاجرت به فرانسه,اقامت فرانسه,تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه

برای مهاجرت به فرانسه و اخذ اقامت فرانسه ابتدا باید بدانید که یکی از کشورهای واقع شده در اروپای غربی می‌باشد که دارای چند منطقۀ تحت حاکمیت نیز است. فرانسه یکی از سه کشوری است که دارای سواحلی هم در دریای مدیترانه و نیز اقیانوس اطلس می باشد (دو کشور دیگر عبارتند از اسپانیا و مراکش). به دلیل شکل نقشۀ این کشور، در زبان فرانسوی به آن لقب l’Hexagone (معنی: شش‌ضلعی) را داده‌اند.
تحصیل در فرانسه

    دسته: مهاجرت به فرانسه 

فرانسه

همه فکر می‌کنند، اولین شرط تحصیل در فرانسه داشتن پول است، اما کسانی که سال‌ها است در این کشور درس می‌خوانند، معتقدند دانستن زبان فرانسه مهمترین نیاز برای تحصیل در این کشور است.چرا که فرانسوی‌ها به‌ندرت حاضر می‌شوند با شما به زبانی غیر از فرانسه صحبت کنند و سفارت فرانسه هم مدت‌ها است به کسی که زبان فرانسه نداند، ویزای تحصیلی نمی‌دهد.

 

در نظام آموزش عالی فرانسه طبق قانون مصوب ۲۶ ژانویه ۱۹۸۴ ، از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور ، تحت عنوان مراکز عمومی آموزشی با ویژگی های علمی ، فرهنگی و حرفه ای یاد می شود . رشته های مختلفی در دانشگاه های کشور فرانسه ارائه می شود که هر یک در واحد های آموزشی و تحقیقاتی جداگانه ای بر رشته های خاص آموزشی متمرکز شده و اهداف عمومی خاصی را دنبال می کند .

دانشگاه های کشور فرانسه ، بر موسسات ، کالج ها ، دپارتمان ها ، کتابخانه ها ، و مراکز تحقیقاتی که توسط شورای نظارت دانشگاه ها نظارت و بررسی می شوند، شامل می شود . هر قسمت از دانشگاه های کشور از اساسنامه و ساختار خاص برخوردار هستند.

به طور کلی در فرنسه ۸۴ دانشگاه و ۲۳۲ کالج در سراسر کشور فرانسه فعالیت می کنند .آموزش عالی در فرانسه ، مجموعه دانشگاه ها پذیرای تعداد ۲۲ هزار دانشجو و ۷۰ مدرس است .
تحصیل در فرانسه

این کشور در دسته کشور هایی قرار دارد که تحصیل در آنها به صورت رایگان می باشد. این کشور دارای 84 دانشگاه و موسسه آموزش عالی می باشد که تحصیل در همه آنها به صورت رایگان می باشد و نکته حایز اهمیت این است که تدریس در این دانشگاه ها به صورت زبان فرانسوی می باشد .

متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه ها باید بر این زبان تسلط داشته باشند و امتحان TCF یا DELF را گذرانده باشند. امتحان TCF، 2سال اعتبار خواهد داشت که بعد از این مدت اعتبار آن از بین خواهد رفت اما امتحان DELF ، اعتبار آن پایان نخواهد یافت و در نهایت حداقل مدرکی که شما به آن احتیاج خواهید داشت مدرک B1 می باشد اما این مدرک هم به تنهایی برای تحصیل در دانشگاه کافی نیست.

نکته دیگر که ذکر آن مهم است، این است که این کشور برای مقطع لیسانس به سختی ویزا می دهد به همین دلیل توصیه می شود عزیزانی که آخرین مدرک تحصیلی آنها دیپلم می باشد کشور دیگری را برای تحصیل انتخاب کنند. اما کسانی که در آخرین سال های مقطع لیسانس می باشند این امکان وجود دارد که برای فوق لیسانس اقدام نمایند.

تحصیل در این کشور شامل مقاطع فوق لیسانس و دکترا است. فوق لیسانس در این کشور شامل دوره های یک ساله ( معادل فوق لیسانس ایران ) و دوره های 2 ساله ( 1 سال فوق لیسانس و 1 سال پیش دکترا ) می باشد که بعد از گذراندن آن می توانند وارد مقطع دکترا شوند و در حال حاضر دوره دکترا 3 سال می باشد که بیشتر شامل Reaserch و تحقیق می باشد.

شرایط اقامت در این کشور به این صورت می باشد که شخصی اگر 7 سال به طور متوالی در آنجا باشد ( تحصیلی ، کار و … ) می تواند اقامت دائم این کشور را دریافت نماید و بعد از یک هفته ورود به این کشور مقیم آنجا محسوب خواهد شد . هم چنین شخص در هنگام تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی 20 ساعت در هفته حق کار دارد که اگر در این دوره کارفرما شخص را بیمه کند به محض بیمه کردن کار فرما ، اقامت دائم را می گیرد.

هزینه ها در این کشور به دلیل رایگان بودن دانشگاه ها در حد متعادل است. بسته به اینکه تحصیل در کدام یک از شهر های این کشور باشد ، هزینه ها متفاوت می باشد . این هزینه ها در پاریس ماهی 900 یورو به بالا خواهد بود و در شهرستان های آن از 700 یورو به بالا هزینه ها شروع خواهد شد.
شرایط تحصیل در کشور فرانسه

دوره های تحصیلی در دانشگاههای کشور فرانسه به شرح ذیل می باشد:
دوره Licence:

شامل L1,L2 ,L3 می باشد. نظام آموزشی فرانسه سالانه است و دانشجویان در هر سال تعداد خاصی واحد می گذرانند.
دوره Master:

این دوره شاملMaster1 وMaster2 می باشد و دانشجو می تواند بطور جداگانه هر دوره را گذرانده و مدرک مورد نظر را در یافت نماید.
دوره Doctorate:

این دوره سه سال به طول می انجامد و شامل پژوهش می باشد.

ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکترا برای فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد ممکن می باشد.هر دانشجو می تواند در رشته ای که فارغ التحصیل شده و یا رشته های مرتبط به آن ادامه تحصیل دهد.

شروع اولین اقدام برای گرفتن پذیرش ماه فوریه ( بهمن ماه ) بوده و جواب نهائی در ماه ژوئیه ( تیر ماه ) از طرف دانشگاه صادر خواهد شد با احتساب اقدام برای ویزای دانشجویی که حداکثر ۷۰ روز به طول می انجامد ، دانشگاه های فرانسه در ماه سپتامبر هر سال پذیرای دانشجویان خواهند بود.

دانشجو موظف است در امتحانی به نام TCF که در بخش فرهنگی سفارت برگزار می شود شرکت نموده تا سطح زبان مربوطه مشخص شود. در واقع مهمترین بخش گرفتن پذیرش دانشجویی ، تسلط به زبان فرانسه و کسب نمره مربوطه ( حداقل سطح B2 ) می باشد.
تذکر مهم :

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش لزوما باید ترجمه رسمی به زبان فرانسه توسط مترجم مورد اعتماد سفارت شده و شناسنامه ایرانی و مدارک تحصیلی و ریز نمرات علاوه بر ترجمه رسمی به تایید سفارت فرانسه نیز برسد.

تحصیل در کشور فرانسه در سه مقطع تحصیلی ( لیسانس ، فوق لیسانس و دکترا) امکان پذیر می باشد، اما قابل ذکر است که در مقطع لیسانس ویزا به افراد تعلق نخواهد گرفت، بنابراین به متقاضیان کشور فرانسه که دارای مدرک دیپلم می باشند پیشنهاد می گردد که وارد مقطع لیسانس در کشور خود شوند و این مقطع را در کشور خود بگذرانند و برای مقطع فوق لیسانس برای کشور فرانسه اقدام نماییند تا وقت و سرمایه شان به هدر نرود.

قابل ذکر است که کشور فرانسه کلیه دانشگاه ها و مراکز آموش عالی کشور ایران را قبول دارد بنابراین مشکلی از نظر پذیرش دانشجو با توجه به دانشگاه وجود نخواهد داشت.

همان طور که گفته شد در مقطع لیسانس شانس ویزا پایین می باشد اما هر چه مقطع تحصیلی بالا تر برود شانس ویزا بیشتر خواهد شد و برای گرفتن ویزا و همچنین پذیرش در دانشگاه داشتن مدرک زبان فرانسوی ( TCF و یا DElF فرانسه) و دانستن زبان فرانسه به همراه مدرک B1الزامی می باشد،اما مدرک B1مدرک کافی برای ورود به دانشگاه نخواهد بود اما دریافت ویزا از طریق آن امکان پذیر می باشد. امتحانات مربوط به مدارک زبان فرانسوی در بخش فرهنگی سفارت فرانسه در روز و تاریخ خاصی که خود سفارت اعلام می دارد ،برگزار می گردد.

ذکر این نکته ضروری است که ویزای همراه به همراهان افرادی که مایل به تحصیل در کشور فرانسه می باشند تعلق نخواهد گرفت و این از نقاط ضعف ویزای کشور فرانسه می باشد.

هم چنینن برای فراگیری زبان فرانسه در کشور فرانسه در حال حاضر این امکان وجود دارد که از طریق دوره های زبانی که در دانشگاه سوربن فرانسه برگذار می گردد ، اقدام شود و در حال حاضر نیز به این دوره ها ویزا تعلق خواهد گرفت.

برای تبدیل ویزا توریستی به تحصیلی یا هر نوع ویزای دیگر ، اگر افراد در فرانسه ساکن باشند ، حتما باید به کشور خود بازگردند و این تبدیل را انجام دهند. بنابراین امکان تبدیل ویزا در خود کشور فرانسه وجود نخواهد داشت.